История развития спортивного маркетинга: зарубежный опыт

History of Sports Marketing: International Experience



Е.В. Корчагина
Е.С. Генадиева
E.V. Korchagina
E.S. Genadieva
elena.korchagina@mail.ru
madam.genadie2015@yandex.ru
профессор Высшей школы сервиса и торговли Института промышленного менеджмента, экономики и торговли Санкт-Петербургского политехнического университета Петра Великого, доктор экономических наук, доцент
спортивный инструктор, АНО «Черные Медведи – Политех»
professor, the High School of Service and Trade, the Institute of Industrial Management, Economics and Trade, Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University, Doctor of Economics, associate professor
sports instructor
Санкт-Петербург
Санкт-Петербург
St. Petersburg
St. Petersburg

Ключевые слова:

  • спортивный маркетинг
  • спортивный брендинг
  • маркетинговые исследования
  • эволюция маркетинговых концепций в спорте
  • Keywords:

  • sports marketing
  • sports branding
  • marketing research
  • evolution of marketing concepts in sport
  • Развитие спортивной индустрии, как и любой другой коммерческой индустрии, невозможно без создания научно-теоретических основ ее деятельности, включающих исследования и анализ ее структуры, функций и взаимодействия с внешней средой. В статье представлен обзор зарубежных научных публикаций в области спортивного маркетинга. Выделены наиболее значимые труды, определяющие вектор движения спортивной индустрии на зарубежном рынке. Определены перспективные направления научных исследований в области спортивного маркетинга.

    The development of sports industry as any other commercial industry is impossible without scientific theoretical basis for its activity and analysis of its structure, functions and interaction with external environment. We make a survey of international research papers dealing with sports marketing. We distinguish the most significant works determining the direction of sports industry development in international market. The most promising trends of scientific research into sports marketing are revealed.

    Список использованной литературы

    1. Все на стадион! Обзор североамериканского рынка спорта до 2023 года. URL: https://www.pwc.ru/ru/publications/2019-sports-outlook.html (дата обращения: 21.04.2020).
    2. Чедвик С., Бич Дж. Маркетинг Спорта / пер. с англ. М.: Альпина Паблишерз, 2010. 708 с.
    3. Aaker D.A. Managing Brand Equity. New York: The Free Press, 1991. P. 299.
    4. Aaron C.T. Smith. Brand Fans: Lessons from the World's Greatest Sporting Brands. Palgrave Macmillan, 2017. P. 249.
    5. Boone L.E., Kochunny C.M., Wilkins D. Applying the brand equity concept to Major League Baseball // Sport Marketing Quarterly. 1995. № 4(3). P. 33–42.
    6. Eric C. Schwarz, Jason D. Hunter. Advanced Theory and Practice in Sport Marketing. Routledge, 2008. P. 470.
    7. Ferrand A. Pages M. Image Management in sport organisations: the creation of value // European Journal of Marketing. 1999. № 33(3/4). P. 387–401.
    8. Gladden J.M. A Conceptual Framework for Assessing Brand Equity in Division 1 College Athletics // Journal of Sport Management. 1998. № 12. P. 1–19.
    9. Hardy S., Norman В., Sceery S. Toward a history of sport branding // Journal of Historical Research in Marketing. 2012. Vol. 4. P. 482–509.
    10. Keller K.L. Strategic Brand Management: Building, Measuring and Managing Brand Equity. Prentice Hall, Upper Saddle River. NJ, 1998. P. 600.
    11. Kotler P. Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation, Control. 7th ed. Prentice Hall, Upper Saddle River. NJ, 1997. P. 789.
    12. Mangold W.G., Faulds D.J. Social media: The new hybrid element of the promotion mix // Business Horizons. 2009. № 52(4). P. 357–365.
    13. Manoli А.Е. Sport marketing’s past, present and future; an introduction to the special issue on contemporary issues in sports marketing // Journal of Strategic Marketing. 2018. Vol. 26. P. 1–5.
    14. McDonald M.A., Milne G.R. A conceptual frame-work for evaluating marketing relationships in professional sport franchises // Sport Marketing Quarterly. 1997. № 6(2). P. 27–32.
    15. Neven S., Ljubica J. Market Research Methods in the Sports Industry. Emerald Group Publishing, 2018. P. 232.
    16. Parkhouse B.L., Ulrich D.O. Sport Management as a Potential Cross-Discipline: A Paradigm for Theoretical development, Scientific inquiry, and Professional Application // Quest. 1979. Vol. 31. P. 264–276.

    РФ, Ленинградская область, г. Гатчина, ул. Рощинская, д. 5 к.2