Концепция тройной спирали в модели развития инновационного университета

Triple Helix Concept in Innovative University Development Model



Е.В. Корчагина
С. Рай
E.V. Korchagina
S. Ray
elena.korchagina@mail.ru
samratray@rocketmail.com
профессор Высшей школы сервиса и торговли Института промышленного менеджмента, экономики и торговли, Санкт-Петербургский, политехнический университет Петра Великого, доктор экономических наук, доцент
старший преподаватель, Технологический университет Маулана Абул Калам Азад
professor, the Higher School of Service and Trade, the Institute of Industrial Management, Economics and Trade, Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University, Doctor of Economics, associate professor
Assistant Professor, Maulana Abul Kalam Azad University of Technology
г. Санкт-Петербург
Индия
St. Petersburg
India

Ключевые слова:

  • развитие образования и науки
  • внедрение инноваций
  • предпринимательский университет
  • модель тройной спирали
  • академический капитализм
  • Keywords:

  • education and science development
  • innovations implementation
  • entrepreneurial university
  • Triple Helix model
  • academic capitalism
  • В статье представлен анализ этапов эволюции основных концепций университета: от центра передачи знаний к центру образования, развития науки и внедрения инноваций. Описана модель тройной спирали (TripleHelix) развития университетов, заключающаяся в формировании непрерывного процесса создания (наука), передачи (образование) и внедрения (инновации) нового знания в практику. Определены особенности и преимущества модели тройной спирали. Сделаны выводы о возможности ее применения в рамках Программы «Приоритет–2030».

    The article presents an analysis of the evolution stages of the university basic concepts: from the center of knowledge transfer to the center of education, science development and innovations implementation. The model of the Triple Helix of the universities development is described which implies a continuous process of creation (science), transfer (education) and implementation (innovation) of new knowledge into the practice. The features and advantages of the Triple Helix model are determined. Conclusions are drawn about the possibility of the model implementation with in the framework of the "Priority–2030" Program.

    Список использованной литературы

    1. Постановление Правительства РФ «О мерах по реализации программы стратегического академического лидерства "Приоритет–2030"» от 13.05.2021 г. № 729. Доступ из справ.-правовой системы «КонсультантПлюс».
    2. Гордин В.Э., Корчагина Е.В. Театральные технологии в обучении менеджменту в вузе // Высшее образование в России. 2010. № 12. С. 28–35.
    3. Etzkowitz H., Leydersdorf L. The Triple Helix – University – Industry-Government Relations // A Laboratory for Knowledge-Based Economic Development. EASST Review. 1995. № 14. Р. 14–19.
    4. Korchagina E.V., Shvetsova O.A. Solving the problem of employment for graduates of higher education institutions: increasing the degree of employers' participation in the educational process // Proceedings of 2018 17th Russian Scientific and Practical Conference on Planning and Teaching Engineering Staff for the Industrial and Economic Complex of the Region, PTES. 2018. № 17. С. 138–140.

    РФ, Ленинградская область, г. Гатчина, ул. Рощинская, д. 5 к.2